STATUT
Fundacji Wspierającej Osoby Starsze, Niepełnosprawne i Rodziny Zastępcze „Salutem”
Darłowo, dnia 07 czerwca 2017 r.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja nosi nazwę: Fundacji Wspierającej Osoby Starsze, Niepełnosprawne i Rodziny Zastępcze „Salutem”; zwana jest w dalszej części Statutu „Fundacją”.
2. Siedzibą Fundacji jest Darłowo.
§ 2
1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dla właściwej realizacji celów Fundacja może prowadzić działalność poza granicami kraju zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
3. Czas istnienia Fundacji jest nieokreślony.
§ 3
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych.
Rozdział II
Majątek Fundacji
§ 4
1. Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski w kwocie pieniężnej 5 000,00 (pięć tysięcy) zł oraz środki finansowe, prawa majątkowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działania.
2. Fundusz założycielski Fundacji obejmuje 5.000,00 zł (pięć tysięcy) w gotówce wniesionej przez fundatorów.
3. Fundacja może czerpać dochody także z następujących źródeł:
– darowizn osób fizycznych i prawnych oraz organizacji komitetów dobroczynnych, tak z kraju, jak i z zagranicy,
– dotacji i grantów,
– spadków i zapisów,
– zbiórek i imprez publicznych,
– majątku ruchomego i nieruchomości,
– działalności gospodarczej i inwestycyjnej Fundacji prowadzonej zgodnie ze Statutem.
§ 5
Majątek i dochody Fundacji są przeznaczone na realizację celu statutowego, jak również na działalność gospodarczą. Z Funduszu Założycielskiego Fundacja przeznacza 3000,00 zł na działalność statutową oraz 2000,00 zł na działalność gospodarczą.
§ 6
Zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu zabrania się:
– udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli;
– przekazywania ich majątku na rzecz członków Fundacji , członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
– wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
– zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział III
Cele, zasady, metody i zakres działania Fundacji
§ 7
1. Celami Fundacji są: działalność w zakresie opieki i pomocy społecznej, promocji zdrowia, rehabilitacji, wspierania osób starszych i niepełnosprawnych oraz rodzin zastępczych, promocji zdrowia, oświaty i wychowania dzieci i młodzieży ciężko lub nieuleczalnie chorej, pochodzącej z ubogich i marginalizowanych społecznie środowisk, ochrony praw i wolności dzieci i młodzieży, ochrony życia rodzinnego, profilaktyki społecznej, rozwijania i umacniania postaw nastawionych na aktywne współdziałanie w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego przez edukację oraz wyrównywanie szans dzieci i młodzieży, osób starszych i niepełnosprawnych.
2. Dla realizacji celów statutowych obejmujących działalność pożytku publicznego Fundacja może prowadzić następującą odpłatną działalność:
• organizowanie i finansowanie zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla dzieci;
• finansowanie leczenia, rehabilitacji, zakup niezbędnego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;
• pomoc finansową i rzeczową dla dzieci szczególnie zagrożonych utratą zdrowia lub życia;
• organizowanie i prowadzenie placówek oświatowo-wychowawczych i edukacyjnych;
• wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe podmiotów prowadzących działalność w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci i młodzieży;
• prowadzenie akcji szkoleniowych i informacyjnych;
• fundowanie stypendiów;
• organizowanie i finansowanie kolonii i wycieczek dla dzieci i młodzieży;
• finansowanie i realizację inwestycji polegających w szczególności na budowie, remontach lub modernizacjach placówek służby zdrowia lub placówek pomocy społecznej.
• fundowanie turnusów i pobytów rehabilitacyjnych osobom starszym i niepełnosprawnym;
• pomoc w organizowaniu turnusów szkoleniowych dla rodzin zastępczych;
• inne działania pozwalające realizować cele fundacji;
• fundowanie turnusów szkoleniowych dla rodzin zastępczych;
• utworzenie i prowadzenie placówek służących aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• pozyskiwanie środków (w tym remonty, zakup sprzętu) i prowadzenie placówek służących aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i pozostałego personelu, w tym wolontariuszy zaangażowanych w prowadzenie wyżej wymienionych placówek;
• organizację konferencji, szkoleń i wykładów;
• prowadzenie terapii i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• prowadzenie poradnictwa dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów, rodzin zastępczych oraz osób wykluczonych społecznie;
• inicjowanie, wspieranie i realizowanie działalności informacyjnej, wydawniczej i wystawienniczej w zakresie objętym celami statutowymi;
• aktywizację społeczności lokalnych w zakresie rozwoju inicjatyw społecznych, ekonomicznych i kulturalnych na rzecz rozwoju kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
• podejmowanie wszelkiej działalności służącej aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym przede wszystkim osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• kształtowanie świadomości społecznej w zakresie promocji, ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz tolerancji wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów,
• rodzin zastępczych oraz osób wykluczonych społecznie;
• współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi, krajowymi i międzynarodowymi, działającymi w zakresie objętym celami Fundacji, poprzez organizowanie wspólnych akcji;
• nawiązywanie współpracy z organizacjami, instytucjami i osobami w kraju i za granicą prowadzącymi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• pozyskiwanie i wykorzystanie środków pomocowych z UE oraz innych krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych;
• upublicznianie przedsięwzięć Fundacji w szczególności w prasie lokalnej, radiu, telewizji i internecie itp.;
3. Dla realizacji celów statutowych obejmujących działalność pożytku publicznego Fundacja może prowadzić następującą nieodpłatną działalność:
• organizowanie i finansowanie zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla dzieci;
• finansowanie leczenia, rehabilitacji, zakup niezbędnego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej;
• pomoc finansową i rzeczową dla dzieci szczególnie zagrożonych utratą zdrowia lub życia;
• organizowanie i prowadzenie placówek oświatowo-wychowawczych i edukacyjnych;
• wspieranie organizacyjne, rzeczowe i finansowe podmiotów prowadzących działalność w zakresie edukacji, opieki i wychowania dzieci i młodzieży;
• prowadzenie akcji szkoleniowych i informacyjnych;
• fundowanie stypendiów;
• organizowanie i finansowanie kolonii i wycieczek dla dzieci i młodzieży;
• finansowanie i realizację inwestycji polegających w szczególności na budowie, remontach lub modernizacjach placówek służby zdrowia lub placówek pomocy społecznej.
• fundowanie turnusów i pobytów rehabilitacyjnych osobom starszym i niepełnosprawnym;
• pomoc w organizowaniu turnusów szkoleniowych dla rodzin zastępczych;
• inne działania pozwalające realizować cele fundacji;
• fundowanie turnusów szkoleniowych dla rodzin zastępczych;
• utworzenie i prowadzenie placówek służących aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• pozyskiwanie środków (w tym remonty, zakup sprzętu) i prowadzenie placówek służących aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i pozostałego personelu, w tym wolontariuszy zaangażowanych w prowadzenie wyżej wymienionych placówek;
• organizację konferencji, szkoleń i wykładów;
• prowadzenie terapii i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• prowadzenie poradnictwa dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów, rodzin zastępczych oraz osób wykluczonych społecznie;
• inicjowanie, wspieranie i realizowanie działalności informacyjnej, wydawniczej i wystawienniczej w zakresie objętym celami statutowymi;
• aktywizację społeczności lokalnych w zakresie rozwoju inicjatyw społecznych, ekonomicznych i kulturalnych na rzecz rozwoju kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
• podejmowanie wszelkiej działalności służącej aktywizacji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym przede wszystkim osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• kształtowanie świadomości społecznej w zakresie promocji, ochrony zdrowia i opieki społecznej oraz tolerancji wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów,
• rodzin zastępczych oraz osób wykluczonych społecznie;
• współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi, krajowymi i międzynarodowymi, działającymi w zakresie objętym celami Fundacji, poprzez organizowanie wspólnych akcji;
• nawiązywanie współpracy z organizacjami, instytucjami i osobami w kraju i za granicą prowadzącymi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin/opiekunów;
• pozyskiwanie i wykorzystanie środków pomocowych z UE oraz innych krajowych i międzynarodowych instytucji finansowych;
• upublicznianie przedsięwzięć Fundacji w szczególności w prasie lokalnej, radiu, telewizji i internecie itp.;
4. Dla realizacji swoich celów Fundacja może również tworzyć oddziały poza miejscem swojej siedziby.
Rozdział IV
Organy Fundacji
Naczelnymi organami Fundacji są:
1) Zarząd Fundacji,
2) Rada Nadzorcza.
§ 8
Zarząd Fundacji
1. Zarząd Fundacji liczy od 1 do 3 osób jednomyślnie powoływanych i odwoływanych przez Fundatora.
2. W przypadku śmierci Fundatora, prawo do powoływania i odwoływania członków Zarządu przysługuje Radzie Nadzorczej, większością 2/3 głosów, przy udziale przynajmniej połowy członków Rady.
3. Na czele Zarządu stoi Prezes Zarządu.
4. Nie można łączyć funkcji członka Zarządu z funkcją członka Rady Nadzorczej Fundacji.
5. Członkiem Zarządu może być Fundator.
6. Członkostwo w Zarządzie ustaje z chwilą rezygnacji, śmierci bądź odwołania członka Zarządu.
7. Członek Zarządu nie może być skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 9
1. Do kompetencji Zarządu Fundacji należy:
1) uchwalanie programów działania Fundacji i planów jej realizacji,
2) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz, a w szczególności wobec organów państwowych i innych organizacji i udzielanie pełnomocnictw,
3) sprawowanie pieczy nad majątkiem Fundacji,
4) przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów,
5) uchwalanie rocznych planów finansowych oraz sprawozdań rocznych z działalności Fundacji,
6) uchwalanie regulaminu pracy Zarządu,
7) tworzenie i likwidacja oddziałów i określanie zakresu ich działania w ramach Fundacji,
8) podejmowaniu uchwał o przystąpieniu bądź wstąpieniu Fundacji do innej organizacji,
9) ustalenie regulaminów wydatkowania środków Fundacji na cele statutowe,
10) ustanawianie tytułów honorowych i innych wyróżnień oraz uchwalanie regulaminu ich przyznawania osobom i innym podmiotom zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację,
11) uchwalanie instrukcji w zakresie administrowania majątkiem i działalności finansowej,
12) decydowanie o strukturze organizacyjnej Fundacji i ustalenie liczby stałych pracowników,
13) ustalenie podziału pracy między członkami Zarządu.
2. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności wszystkich członków Zarządu. W przypadku równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 10
Sposób reprezentacji Fundacji
1. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Oświadczenia woli w imieniu Fundacji zarówno w sprawach majątkowych, jak i niemajątkowych składa:
– Prezes Zarządu;
§ 11
Rada Nadzorcza
1. Rada Nadzorcza jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
2. Rada Fundacji składa się z trzech do dziewięciu członków.
3. Członków Rady powołuje Fundator. W przypadku śmierci Fundatora prawo do powoływania członków Rady przysługuje Radzie Nadzorczej, większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków Rady.
4. Kadencja członka Rady Nadzorczej trwa trzy lata.
5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Nadzorczej.
6. Członkostwo w Radzie Nadzorczej ustaje w przypadku pisemnej rezygnacji z członkostwa, odwołania lub śmierci członka Rady.
7. W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji, członkostwo takiej osoby w Radzie Nadzorczej ulega zawieszeniu na czas pełnienia funkcji. Okresu zawieszenie nie wlicza się do czasu trwania kadencji.
8. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
9. Członkowie Rady:
1) nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§ 12
1. Rada Nadzorcza zbiera się co najmniej raz w roku.
2. Radę Nadzorczą zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatora, zgłoszony na piśmie.
3. O ile statut nie przewiduje inaczej, Rada Nadzorcza podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów przy udziale przynajmniej połowy członków Rady. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 13
Do zadań Rady należy w szczególności:
1) powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu po śmierci Fundatora;
2) powoływanie i odwoływanie członków Rady po śmierci Fundatora,
3) podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia,
4) ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium,
5) kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji,
6) wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
7) nadzór nad działalnością Fundacji,
8) podejmowanie uchwał w sprawie zmiany statutu Fundacji,
9) podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji,
10) zakup nieruchomości,
11) Decyzje finansowe przekraczające jednorazowo kwotę 5000 (słownie: pięć tysięcy) PLN,
12) Dokonanie fuzji z inną osobą prawną,
13) Stworzenie pododdziału Fundacji lub filii,
14) Podjęcie decyzji o zaciągnięciu pożyczki/kredytu na kwotę powyżej 5000 (słownie: pięć tysięcy) PLN,
15) Przyjęcie darowizny i/lub spadku które pociągają za sobą jakiekolwiek długi spadkowe lub zobowiązania długoterminowe,
16) Wejście w długoterminowe zobowiązania finansowe (powyżej 2 lat, przekraczające kwotę 5000 (słownie: pięć tysięcy) PLN, w sumie.
§ 14
Rada Nadzorcza w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
1) żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji,
2) dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Rozdział V
Działalność gospodarcza Fundacji
§ 15
1. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, w zakresie:
1) 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji
2) 79.11.B Działalność pośredników turystycznych
3) 79.12.Z Działalność organizatorów turystyki
4) 79.11.A Działalność agentów turystycznych
5) 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
6) 85.52.Z Pozaszkolne formy edukacji artystycznej
7) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
8) PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację
2. Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona w formie wyodrębnionych organizacyjnie zakładów lub zakładu, na podstawie regulaminu ustalonego przez Zarząd.
§ 16
Fundacja może tworzyć spółki prawa handlowego oraz nabywać, względnie zbywać udziały i akcje w spółkach kapitałowych.
§ 17
Dla realizacji swoich celów Fundacja może również, na podstawie odrębnych umów, wspierać lub współuczestniczyć w zbieżnej z jej celami działalności innych fundacji i podmiotów.
§ 18
Dochody pochodzące ze spadków, zapisów i darowizn przeznacza się wprost na realizację celów statutowych Fundacji, chyba że testator lub darczyńca postanowi co innego.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 19
Zmiana Statutu
1. Zmian w Statucie Fundacji dokonuje Rada Nadzorcza.
2. Uchwały w sprawie zmiany Statutu Fundacji zapadają większością 2/3 (dwóch trzecich) głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy członków Rady.
§ 20
Tworzenie oddziałów, połączenie z inną fundacją
1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może tworzyć oddziały w kraju i za granicą.
2. Decyzję w przedmiocie utworzenia oddziału podejmuje Rada Nadzorcza w drodze jednomyślnej uchwały.
3. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
4. Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
5. Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Rada Nadzorcza w drodze jednomyślnej uchwały podjętej na wniosek Zarządu.
§ 21
Likwidacja Fundacji
1. Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Nadzorcza w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej na wniosek Zarządu.
2. Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Radę Nadzorczą.
3. Majątek pozostały po likwidacji przeznacza się na cel statutowy Fundacji, w szczególności przez przekazanie go instytucjom, których działalność odpowiada temu celowi.
Kontakt
Siedziba Fundacji „Salutem” znajduje się w Darłowie w województwie Zachodniopomorskim. Wynajmujemy także lokal w Dąbrowie Górniczej, gdzie zapraszamy od Poniedziałku do Piątku w godzinach od 8:00 do 18:00.